Constructie
De wherry is een overnaads gebouwde en met koperen nagels geklonken boot volgens de viking boot bouw methode.
De huid is meestal gemaakt van mahonie en soms ook cederhout op gezaagde steekspanten van eikenhout. De meeste nog overgebleven wherries zijn gebouwd eind 19e, begin 20ste eeuw. Het zijn luxe roeiboten met bladgouden versieringen, kussens van Velours d'Utrecht en een loper op de vlonders.
Bij het roeien vallen de riemen tussen twee houten riggers, ook wel scheehouten genoemd. Deze vormen een geheel met de huid van de wherry. De scheehouten zijn zo ontworpen dat deze in extreme situaties sterk genoeg zijn om de boot te "houden" (stoppen). In de wherry zijn vaste roeiplekken en is er een riante plek voor de stuurlieden. De roeiriemen zijn van hout met lederen kragen gemaakt.
Behalve roeien kun je er ook mee zeilen. De zeilen waren in die tijd veelal gemaakt van Egyptisch katoen met een giek en gaffel van bamboe. Aangezien het emmertuig aan een ongestaagde mast wordt gehesen, kunnen er bij harde wind spannende situaties ontstaan. Bij het zeilen wordt er ook gebruik gemaakt van een dieper stekend roer die enigszins fungeert als zwaard waardoor de boot minder "verlijert"
Afhankelijk of het een single of double wherry betreft, biedt de boot plek aan 1 of twee roeiers en 1 of twee stuurlieden.
COPYRIGHT © | ALL RIGHTS RESERVED
PRIVACY STATEMENT